Thursday, March 18, 2010

Encik mintak duit sikit!

Secara kebetulan petang semalam, saya singgah seketika di Masjid Jamek, KL utk solat fardhu asar. Setelah selesai berwuduk, saya terus menuju ke ruang utama masjid… Diringkaskan cerita...Selang beberapa ketika setelah memberi salam kedua… saya didatangi seorang lelaki yg barangkali umurnya sekitar awal 40-an..berkopiah putih yg sudah agak kehitaman… serta di bahu kirinya pula ‘terpikul’ beg yang kelihatan agak sedikit lusuh. Dengan ‘sopan’ dia menyapa, “Assalamualaikum, encik mintak duit sikit untuk makan”…Saya mendongak kepala dan terdiam seketika…dan berkata, “maaf tuan tak de”…dengan senyuman sinis dia terus berlalu tanpa berkata apa-apa…Terdetik di hati saya…’biar betul’, nampak mcm sihat saja…tak nampak apa2 keuzuran tubuh badan yg menghalangnya utk bekerja spt saya, malah juga spt‘ribuan’ yg kat luar sana, yg tgh berasak-asak di jalanan utk pulang ke rumah masing-masing bersama-sama rezeki yg telah diraih sepanjang hari buat isteri dan anak2…Mungkin, ini antara modus operandi terbaru ‘peraih-peraih yg tidak berkelayakan’ ini mencari ‘rezeki’…barangkali lokasi strategik yg sebelum ini yg menjadi tempat mereka ‘melakonkan kedaifan’ utk meraih simpati org ramai yg lalu lalang, sudah tidak lagi selamat ataupun persaingannya sudah terlalu hebat…dah susah nak cari makan…Namun, bukanlah niat saya utk bersifat ‘prejudis’ terhadap mereka…mmg ada yg benar2 daif dek kecacatan tubuh badan mereka…yg itu oklah…tak perlu nak dipertikaikan lagi…Cuma ada sebahagian yg ‘take for granted’ terhadap sifat dermawan org2 kita utk mendapat ‘duit’ dgn mudah tanpa perlu bekerja dan berhempas pulas dgn tulang empat kerat mereka…Mereka inilah yg menjadi ‘nila’ yg telah merosakkan nasib ‘susu’ sebelanga…kesian kepada mereka yg benar2 daif…pasti akan terus dipandang serong oleh masyarakat…Sambung sikit lagi pasal lelaki tadi…ketika saya menghala ke pintu keluar masjid…kelihatan kelibat lelaki tersebut sdg ‘approach’ beberapa jemaah lain dgn ‘cara dan gaya’ yg sama…rupa2nya bukan saya sorang saja yg dihinggap dgn ayat ‘power’ lelaki tersebut (encik mintak duit sikit untuk makan)…kepada 'lelaki tersebut', saya doakan agar terbuka hidayah dan jalan utknya agar beriktikad di atas kaki sendiri demi mencari kurniaan ALLAH SWT yg sudah tersedia buat semua makhluk...Semoga kita terus diberikan kekuatan oleh ALLAH SWT utk terus berusaha mencari rezeki kurniaan-Nya buat kita seisi keluarga…Kata Rasulullah SAW, adalah lebih baik bagi seseorang itu masuk ke dalam hutan dan mengambil hasil kayunya untuk di jual di pasar-pasar, daripada hidup dgn meminta-minta belas ihsan orang lain…Wassalam

No comments:

Post a Comment